Ordentlig oreda.

Denna paprika och chilimix (bilden nedan) samt en påse med Razzafrön var de första av sorten som jag satte och det var nu snart ett år sedan. På grund av slarv, stress och en del andra kaotiska omständigheter så blandades mina frön runt och jag tappade kollen på vad som var vad. Med tiden så blev det allt tydligare men det tog länge innan jag hittade vad jag trodde kunde vara Hungerian hot vax. Det var några plantor som tog längre tid på sig att ge frukt och påminde lite om paprikorna. De få frukterna jag till slut fick, hela två stycken blev det på en planta av två. Den första var så gott som helt smaklös och jag dömde ut växten till en misslyckad och klen spetspaprika. När jag någon vecka senare tog en tugga från den kvarvarande frukten fick jag en chock. Den var fylld av het vätska och det brann faktiskt till rejält, kanske mest för att jag var oförberedd men då förstod jag att det var nog ändå inte någon paprika det där.

Plantorna tog kylan som sedan kom lite sämre än övriga och det hade kanske gått bättre om jag klippt ned dem men nu gjorde jag inte så och jag trodde fram tills för några dagar sedan att jag slängt dem båda.

juty

 

Men nu är det tydligt att en av de i badrummet som jag trodde var en razza inte är det. Det kan inte vara något annat än Hungerian Hot vax men det ser rätt knäpp ut. Kanske en oäkting av något slag?

yrty

Min stolthet och min stora lycka, dör denna av så tar den en bit av mitt hjärta med sig ner i myllan. Min favoritRazzas närmast naturliga barn. Från ett av fröerna som jag tog från växten och bara tröck ner ner i jorden under bladverket.

gvjm





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0