Chilikola

En av de enklaste men godaste saker man kan göra. Detta går inte att misslyckas med om man inte är konsistensfascist. För det är ju så enkelt som så att ju längre det kokar dessto hårdare blir det men även i närmast flytande form så är det fantastiskt gott. Apropå det så längtar jag tills jag ska mixtra med varm chokladchilisås och glass, eller så blir det kanske en marängsvis med cilikolasås och på hemmagjorda maränger.

Det är ett ständigt gissel! Jag blir aldrig så sugen på att exprimentera och testa saker i köket som när jag bantar.
Här kommer på begäran ett ungefärligt recept på chilikolan som jag gjorde härom sistens. Den påminde starkt om Risen men var het och godare.
Som stomme att luta sig emot tog jag  ett recept ur Jan hedhes Efterrätter,tårtor och godsaker.

Orginal med modifikationer och ändringar inom parantes

50 g smör (kanske 70g)
1dl strösocker
1 dl farinsocker ( drygt ½dl)
(typ 2-3 matskedar sirap, farinsockret var så hårt och jag för otålig
för att göra något åt saken så jag ersatte en del med sirap på ett ungefär sisådär)
1½ dl vispgrädde
½dl Honung

en redig dos Blairs After death sås
xv

Tilläggas bör att jag även tog ett deciliter mått och i det rörde ihop mycket kakao mycket kardemmuma kanel och ingefära som jag slutligen rörde ner i blandningen.


EnSortsChiliKola

Smält smöret i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt resten och låt allt koka upp under omrörning.
Koka i ca 20- 30 minuter, mer eller mindre funkar det med beror på vilken konsistens som önskas.
Häll upp kolan där du vill ha den.

P.S Glöm för fan inte chilisåsen och kakaokryddan!

Kommentarer
Postat av: Porran

Det här kommer att bli intressant :-) Tack!

2012-03-14 @ 21:27:58
URL: http://envanligtristsida.blogg.se/
Postat av: HensHöghet

Minstaste lilla minns bara att du måste dokumentera hur detta går! ;-)

2012-03-15 @ 11:42:52
URL: http://pyromara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0