Paneng.

I Fredags slutade jag lite tidigare och fick en del dötid att fördriva på stan. I väntan på att att min skjuts skulle komma gick jag in på en asiatisk livsmedelsbutik och shoppade loss. När vi köper hämtmat från vår lokala Thaimat/pizzeri så tar jag nästan alltid något med panengcurry. Nu äntligen fick jag tillfälle att köpa mig en egen burk med panengcurrypasta. Faktiskt den sista som stod på hyllan. När jag ändå var där så passade jag även på att köpa både grön och röd currypasta av samma fabrikat som panengen.

Igår blev det alltså kyckling i panengcurry och kokosmjölk. Det var gott men nästa gång ska jag använda mindre av "vattnet" i kokosmjölken för att få en krämigare konsistens. Tänker då även överdriva mängden currypasta än mer då jag vill ha det riktigt hett. Hettan får då även hjälp på traven av chilisarna på bilden nedan.

 

h

Det är spännande att handla i dessa små utländska affärer, för även om de nu står på svensk jord så ger de mer än en glimt av ett annat land. Det fanns flera frysboxar och kylskåp. När jag sneglade in i en kyl så fastnade mina ögon på detta rödgnistrande inplastade paket och det brännde till i mitt hjärta av habegär.

chili

Det är vietnamesisk chili enligt lapen på paketet och när jag smakade en bit  av den jag hackade för att ha i maten så brände det till rejält. Blev lite vaksam och överdrivet försiktig för sedan i matlagningen så mildrades hettan och den gifte sig gudomligt väl med panengcurryn.

Nästa gång blir det en krämigare och betydligt hetare panengcurry. Jag längtar redan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0