Mamma Maras husmoderliga infall 1

Ibland händer det  att jag donar på och igår tog jag äntligen tag i en sak jag velat göra i flera år!
På ett bryggeriforum hittade jag ett recept på maskrosvin som jag tror på och så satte jag igång.
Jag började med att plocka extremt mycket maskrosor eftersom det tog längre tid än vad jag trodde så skickades även karln ut på jakt efter denna vackra blomma.

Sen så gällde det att rensa,  vi hade sammlat in 13 liter och hälften skulle rensas helt fri från grönt, det tog många timmar.

vintillverkning

Eftersom jag skulle jobba natten och rensningen tog några timmar längre än vad jag räknat med så fick min snälla karl hjälpa till med rensnigen och sedan koka vatten och hälla över blommorna som ska bli till vin.

vin

Så här ligger de nu i vatten om 2 dagar så ska det donas igen, då ska jag tillföra jäst, socker, citroner och russin.
Det här är första gången jag gör något liknande och jag måste säga att det känns riktigt spännande, har läst runt lite på nätet ang maskrosvintillverkning.

Finns en del olika recept och i vissa så ska brygden jäsa i flera år, jag valde ett recept som går snabbt pga turbojäst.
Det ska tydligen bli godsmak ändå fast att turbojäst tydligen mest används till sprit.

Nu är jag sugen på att testa flera recept och idag har ännu fler maskrososr slagit ut på tomten så evt så kommer jag imorgon plocka några till liter och göra iordning en sats med ett svagare vin.

Fortsättningen på maskrosäventyret följer om 2 dagar

Kommentarer
Postat av: Sandra

Nyfiken på hur resultatet blir. Hade själv tanke på att göra maskrosvin men orkade inte pyssla med det.

2009-06-01 @ 09:37:38
URL: http://munkakvarn.blogg.se/
Postat av: Gmoll

Sandra

Jag är så nyfiken jag med, har ju aldrig tidigare gjort vin, måste säga att hitills är det riktigt kul och spännanade.

Det jobbigaste var att rensa

2009-06-01 @ 11:37:53
URL: http://pyromara.blogg.se/
Postat av: Theppa

Wow vilken kvinna du är! spännande...hoppas det blir gott

2009-06-01 @ 16:34:29
Postat av: Gmoll

Theppa



ja visst är jag smått fantastisk i mun husmoderlighet skall strax gå ned och fortsätta med vinet men nu väntar jag på att min stora starka karl ska bära ut den tunga tunnan till köket.

2009-06-02 @ 20:37:16
URL: http://pyromara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0