Maskrosvinet

Nu puttrar och jäser det i vårat blivande badrum under trappen, det har till och med börjat lukta så där som det brukar göra i källare och  på toaletter hemma hos törstiga vuxna.

Ett tag så såg det dock bra dystert ut, jag gav upp alltihop och trodde att jag skulle bli tvungen att spola ned hela satsen.
Detta är som sagt första gången jag gör något liknande och inte heller karln min har någon erfarenhet av att tillverka alkoholhaltig dryck.
Så när det aldrig började puttra i röret så dömde jag ut bryggden som mögelskadad och bortom allt hopp, måste erkänna att jag nästan grät av förtvivlan då jag trodde allt slit varit förgäves.
Det måste jag säga att göra maskrosvin är jävligt slitsamt och delvis riktigt äckligt.

Efter att det stått i 3 dygn så silade jag bort alla växtdelar och det var kräkvarning på den delen av jobbet *ryser*.



fgj

När allt det vidriga stinkande var bortsilat så var det dax att sila tillbaka vätskan och sedan röra i övriga delar som bestod av.

* En jävla massa citroner
* Löjligt mycket socker
* Skrämmande mängder honung
* Russin
* Turbojäst


vm

Lagom tills att vi kommer hem från midsommarfirandet så blir det dax för provsmakning, och tänk det är min bitterhet i kombination med lathet som sett till att det fortfarande finns chans att det blir maskrosvin.
Jag blev så otroligt less att jag helt struntade i att hälla ut vinet fast jag såg det som fördärvat, kan säga att det bubblande ljudet under trappen till slut gladde mig väldigt mycket.

Kommentarer
Postat av: Anaiah

Haha "Turbo jäst"!



Jag gjorde också maskrosvin en gång, det stod och "lät" i hörnet av vårt vardagsrum, men jag hade inte tålamod att låta det smälta sockret ordentligt utan drack upp den sötsliskiga vätskan (utan alkohol visade det sig) till hösten.

2009-06-25 @ 09:24:22
URL: http://anaiah.blogg.se/
Postat av: Gmoll

Turbo jäst is tha shit!!



Orka vänta i flera år lixom ;-)



s du jag tror det har gått åt pipsvängen med även mitt vin.

När jag kollade alkohalten för några dagar sedan var den på noll, slängde i lite extra turbojäst eftersom det nog är för mycket sockerm men jag har gett upp hoppet.



Det positiva är att jag nu har nästan alla prylar för vintillverkning och av svärfar har jag nu fått låna 2 böcker om vintillverkning så till hösten ska jag dona på men förhoppningsvis då veta vad jag sysslar med :-D

2009-07-02 @ 03:57:20
URL: http://pyromara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0